Reporter to bardzo wymagający użytkownik. Wśród reporterów jest fotograf gazety codziennej, uganiający się za newsem. Jest fotograf ślubny, w którego pracy nie ma miejsca na najmniejszy nawet błąd, dla "tak" nie ma przecież dubli. Jest też fotoreporter sportowy, sejmowy i ten, co w tłumie płynie na paradach i wszelkich protestach.
To, czego profesjonaliści wymagają najbardziej, to nade wszystko niezawodność używanych narzędzi. Profesjonalny obiektyw musi być solidny jak skała, szybki i elastyczny w kwestii zakresu widzenia. Zapisany na karcie obraz musi być najwyższej próby.
Fujifilm ma w swojej ofercie takie właśnie "pro szkła" dla najbardziej wymagających. Dwa z nich tworzą profesjonalny zestaw podstawowy, który pozwala mierzyć się z tym niełatwym zawodem.
1. FUJINON XF16-55 mm F2.8 R LM WR
2. FUJINON XF50-140 mm F2.8 R LM OIS WR
Oba obiektywy odporne są na trudne warunki atmosferyczne, nie boją się deszczu i piaskowej burzy. Oba są jasne, gwarantując skuteczność w sytuacjach, gdzie światła nie ma wiele. Zakres ich ogniskowych obejmuje 16-140 mm, co w pełnej klatce równa się 24-200 mm. Teleobiektyw 50-140 posiada dodatkowo wbudowaną stabilizację optyczną, gdyby niespodziewanie zadrżała nam ręką.
Poza podstawową dwójką obiektywów, każdemu z wymienionych reporterów, przydałby się jeszcze obiektyw dodatkowy, dla każdej ze specjalności o innych parametrach.
Fotograf sportowy sięgnąć mógłby na przykład, w zależności od fotografowanej dyscypliny, po obiektyw ultra szerokokątny lub z jeszcze dłuższą ogniskową, pozwalającą na zwiększenie dystansu wobec fotografowanych wydarzeń.
3a. FUJINON XF10-24mm F4 R OIS
3b. FUJINON XF100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS
3c. FUJINON XF200mm F2 R LM OIS WR
Pierwszy z nich, XF10-24mm, to ten "szeroki", kompaktowy, piekielnie ostry o jasności f4 w całym zakresie ogniskowych. Drugi z nich to stabilizowany XF100-400. Mimo imponującego "zasięgu", stosunkowo niewielki super tele, którego krańcowa ogniskowa w pełnej klatce równa się 600 mm. Sprawdzi się na skoczni narciarskiej, stadionie piłkarskim i olimpijskiej arenie lekkoatletycznej. Alternatywę dla niego może stanowić jaśniejszy, również stabilizowany, profesjonalny teleobiektyw XF200mm F2, który aż prosi się o założenie dodatkowego konwertera. W ciemnej, niezbyt dobrze oświetlonej hali sportowej podczas siatkarskiego meczu jego optyczne możliwości mogą okazać się nieocenione.
Fotograf ślubny najpewniej wybrałby portretówkę, by uzupełnić wachlarz swoich możliwości. Tu Fujifilm przychodzi z pomocą, oferując szkła generujące absolutnie piękne plastycznie obrazy. Wśród nich wyróżniają się dwa. Pierwszy o ogniskowej XF56mm i jasności F1.2, drugi to "żywa legenda", XF50mm o jasności F1.0!, optyczny "masterpiece", na dodatek pogodoodporny. Przy ich pomocy portret Panny Młodej oczaruje nie tylko Pana Młodego.
3d. FUJINON XF56mm F1.2 R
3e. FUJINON XF50mm F1.0 R WR
Fotoreporter, zarówno ten "pracujący na ulicy", jak i ten realizujący społeczne opowieści dla tygodników i "dużych formatów", sięgnąłby zapewne po reporterskiego klasyka, którego najchętniej używali fotografowie legendarnej Agencji Magnum.
3f. FUJINON XF23mm F1.4 R
XF23mm, czyli 35-tka, szeroki standard jak mawia się w branży, to bez wątpienia wybór idealny. Fujifilm ma takie obiektywy w swojej stajni. W wersji "pro" to XF23mm o jasności f/1.4, z dodatkowym pierścieniem z podziałką ułatwiającym manualne ostrzenie, w sytuacji kiedy takie wyda się niezbędne. Solidny, kontrastowy i ostry już na "na pełnej dziurze". XF23mm to jeden z najważniejszych obiektywów w torbie każdego fotografa.
Autor tekstu: Paweł Kosicki
Zdjęcie 1: obiektyw FUJINON XF16-55 mm F2.8 R LM WR
Zdjęcie 2: obiektyw FUJINON XF10-24mm F4 R OIS
Zdjęcie 3: obiektyw FUJINON XF200mm F2 R LM OIS WR - Jacky LEY
Zdjęcie 4: obiektyw FUJINON XF56mm F1.2 R
Zdjęcie 5: obiektyw FUJINON XF50mm F1.0 R WR US - Caroline Tran
Zdjęcie 6: obiektyw FUJINON XF23mm F1.4 R JP- Yukio Uchida Snap