Powrót do bloga

Symulacje filmowe Fujifilm część 2

Przyjrzymy się po kolei wszystkim symulacjom dostępnym w aparatach Fujifilm rozpoczynając od tych, które jeszcze niedawno mogliśmy, w postaci światłoczułych materiałów, wykorzystać w naszych analogowych aparatach.

PROVIA STD - to standardowa symulacja, którą znajdziemy w aparatach Fujifilm. Odwołuje się ona do klasycznych materiałów odwracalnych Fujifilm PROVIA, popularnie zwanych slajdami. Slajdy PROVIA od zawsze wyznaczały standard jakości. PROVIA gwarantuje naturalne odwzorowanie barw, zachowując kontrast i nasycenie na średnim poziomie. Symulacja na wskroś uniwersalna, która doskonale sprawdzi się podczas fotografowania w dalekiej podróży i w trakcie rodzinnej uroczystości.

VELVIA V - przez laty była ulubionym slajdem fotografujących przyrodę. Fujifilm VELVIA wzmacnia nasycenie i kontrast, stanowiąc doskonały przepis na udane zdjęcie przyrodnicze i krajobrazowe. VELVIA szczególnie mocno nasyca zieleń i błękit, co predestynuje ją do użycia w mocnym świetle słonecznym. Z uwagi na wysokie wysycenie barw VELVIA nie jest zalecana do fotografii portretowej.

ASTIA S - charakteryzująca się łagodnym kontrastem i kolorystyką. Slajdy ASTIA szczególnie przypadły do gustu fotografom portretowym i modowym. Film, jak i symulacja, nadają fotografiom bardziej stonowany wygląd, o poszerzonej pojemności tonalnej i naturalnym odwzorowaniem skóry.

PRO NEG. STD - to symulacja legendarnego negatywu Fujifilm NS 160. PRO NEGATIVE STANDARD sprawdzi się doskonale w studyjnej fotografii portretowej. W świetle lamp błyskowych idealnie rejestruje odcienie skóry, zachowując przy tym wszystkie szczegóły w cieniach. W stosunku do oryginalnego filmu NS 160, symulacja w aparacie pozwala pracować na znacznie wyższych czułościach, nie tracąc przy tym swoich właściwości. To daje sporo kreatywnych możliwości w codziennej pracy w studio.

PRO NEG. HI - bliźniacza symulacja, w tym wypadku klasycznego negatywu, o nieco większej czułości Fujifilm PRO 400H. Podobnie jak wspomniana wcześniej wersja standardowa, symulacja PRO NEG HI sprawdzi się idealnie w fotografii portretowej. Z uwagi na nieco większy kontrast, wersja HI lubi wyjść poza studio, na przykład na modową sesję na zatłoczonej ulicy. Uliczny portret czy szeroko rozumiana fotografia fashion to przestrzenie gdzie PRO NEGATIV HI czuje się jak ryba w wodzie.

ACROS A - to legendarna, czarno biała emulsja produkowana przez Fujifilm, która została przeniesiona w świat cyfrowy poprzez symulację implementowaną w aparatach Fujifilm. Charakteryzuje się bardzo dużą pojemnością tonalną, delikatnie odwzorowując analogowe ziarno. Poza tym pozwala cyfrowo zastosować trzy podstawowe filtry, które były nierozerwalnie związane z fotografią czarno-białą; żółty, zielony i czerwony. Dzięki nim możemy np. przyciemniać niebo, rozjaśniać wybrane partie krajobrazu lub dominujące detale. Czerwony filtr wzmocni nam kontrast i dramaturgię, żółty uwypukli chmury, a zielony sprawdzi się w portrecie.

ETERNA E - taśma filmowa ETERNA produkowana przez Fujifilm przez lata wyznaczała standardy w kinematografii. Poprzez zminimalizowany kontrast i ograniczone nasycenie barw, ETERNA rejestrowała możliwie największą przestrzeń tonalną. Podobnie rzecz ma się z symulacją. ETERNA idealnie nadaje się do rejestrowania obrazów filmowych, pozwalając maksymalnie wykorzystać tonalne możliwości matrycy. W procesie postprodukcji, zapisany tym sposobem materiał video pozwala na znacznie większe możliwości colour gradingu, czyli "barwienia". Mimo, że ETERNA dedykowana jest głównie filmowcom, wielu fotografów z powodzeniem z niej korzysta fotografując minimalistyczne krajobrazy. Miękki, mocno zdesaturowany obraz, pozwala odkrywać nowe kreatywne ścieżki.

ETERNA BLEACH BYPASS - ETERNA BLEACH BYPASS zawdzięcza nazwę procesowi, z którego korzystali niektórzy twórcy, świadomie pomijając zastosowanie wybielacza w procesie wywoływania taśmy filmowej ETERNA. Efekt jest piorunujący. Z jednej strony otrzymujemy niewielkie nasycenie barw, niemalże na granicy czerni i bieli, z drugiej strony, mocny, wyrazisty kontrast nadający obrazowi mocno odrealnionej, wręcz apokaliptycznej stylistyki. To jedna z najciekawszych symulacji zarówno dla filmowców, szczególnie twórców science fiction, jak i kreatywnych fotografów poszukujących "odmiennych stanów wizualnych".

 

Zdjęcie 1 - PROVIA

Zdjęcie 2 - VELVIA

Zdjęcie 3 - ACROS

Zdjęcie 4 - ETERNA

Zdjęcie 5 - ASTIA

Zdjęcie 6 - PRO NEG