Fotografów ulicznych podzielić można na dwie grupy.
Pierwsza to "jeden aparat, jeden obiektyw, jeden film". Druga to 28+50, czasem bardziej 28, a czasem 50. Już wyjaśniam.
Do grupy pierwszej zaliczają się wyznawcy minimalizmu, czyli nieśmiertelnej 35-tki - 23 mm w wypadku bezlusterkowych aparatów Fujifilm.
Drugą grupę tworzą zwolennicy nieco szerszego widzenia świata, czyli 28 mm + 50mm (18 i 35 mm dla Fujifilm APSC).
Nieco to może zagmatwane, ale kiedy odniesiemy się do klasyków reportażu i street photography, wszystko stanie się jasne. HCB czyli Henri Cartier Bresson, mistrz decydującego momentu, używał przeważnie obiektywu standardowego - 50 mm, chcąc zachować podobieństwo pomiędzy widzeniem własnym a obiektywu. Zawsze standard, zawsze z poziomu oka, szybko i skutecznie. Z kolei Rober Capa, legendarny reporter, współzałożyciel agencji Magnum, wyznawał teorię, że "jeśli zdjęcie jest nieudane to najpewniej fotograf nie był dostatecznie blisko”. Stąd jego wybór szerszego obiektywu 35 mm dla negatywu małoobrazkowgo (23 mm dla Fujifilm APSC). Użycie szerszej ogniskowej zmniejsza nasz dystans wobec fotografowanej sceny.
Podsumowując obiektywy dedykowane fotografom ulicznym, zestawy mamy dwa:
Zestaw 1 - tu tylko jeden obiektyw:
1. FUJINON XF23mm F2.0 R WR, opcjonalnie jaśniejszy, lecz cięższy XF23mm F1.4 R za to z klasyczną podziałką do manualnego ostrzenia ułatwiającą pracę na hiperfokalnej.
Zestaw 2 - w skład którego wchodzą dwa obiektywy:
1. FUJINON XF18mm F2.0 R +
2. FUJINON XF35mm w jego szybszej i uszczelnionej wersji F2.0 R WR.
Warto przy okazji wspomnieć, że niedawno światło dzienne ujrzała nowa, niezwykle szybka i jasna 18-tka. Nowy FUJINON XF18mm F1.4 R LM WR, choć wydaje się nieco za duży na ulicę, imponuje szybkością działania oraz jakością obrazu, który generuje. Zapewne skusi niejednego street maniaka.
Wybór jest naprawdę trudny.
Autor tekstu: Paweł Kosicki
Zdjęcie 1: obiektyw FUJINON XF23mm F2.0 R WR
Zdjęcie 2: obiektyw FUJINON XF23mm F2.0 R WR
Zdjęcie 3: obiektyw FUJINON XF35mm F2.0 R WR